20 april 2005

Ontwerpen voor de toekomst


[Communication and Multimedia Design], voorheen vaak Nieuwe Media genoemd, is een vakgebied waarin ontwikkelingen razendsnel gaan. Voor je het weet zijn de technologische ontwikkelingen weer achterhaald. Als CMD-er leer je daarom continue met een been in de toekomst te durven staan, [kritisch] te kijken naar technologische, maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, de onzekerheid van morgen met [nieuwsgierigheid] tegemoet te treden.

Als afgestudeerd multimediaman(iac) heb je een duidelijke [visie] op Multimedia, de [creativiteit] van een kunstenaar, de [kennis] van een informaticus en de [drive] van een ondernemer. Je stapt in de [voetsporen] van Da Vinci.

[Leren leren]

De motor voor leren is [eigen verantwoordelijkheid]
De brandstof voor leren is [passie]
Passie levert [energie];
Passie kweken voor multimedia is onze business.

Leren bij CMD betekent uitdagende [experimenten] toetsen aan de [theorie] om ze daarna direct in de [praktijk] te brengen. De zichtbare effecten [evalueren] we, niet alleen de effecten op de opdrachtgever en zijn klant, maar vooral ook op jou als student, je medestudenten en docenten. Want de toegevoegde waarde van expertises en ambities van alle individuen aan het totaal bepaalt het succes van een CMD-project

"Het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen." (Kierkegaard)

Om alle innovatiedrang en creativiteit van jonge professionals in goede banen te leiden, gebruiken we praktisch middeleeuwse onderwijsmethoden: de [meester-gezel] verhouding. Je wordt als student al snel in het diepe gegooid. Je werkt aan echte opdrachten voor externe opdrachtgevers, in de 'beschermde omgeving' van school. Fouten maken kost je dus niet je baan, het levert je leerervaringen!

Bij CMD werk je samen met professionals aan opdrachten. Die professionals zijn:
[rookies] jonge 1e jaars wannabes die met aanstekelijk enthousiasme in onbekende materie duiken.
[junioren] 2e en 3e jaars die hun toekomst zelf durven vormgeven met semesters naar keuze
[senioren] 4e jaars die een eigen visie op multimedia weten te formuleren en hun eigen netwerk opstarten
[mentoren] vakspecialisten, projectregisseurs, oude rotten met liefde voor het vak, goeroes, die studenten graag
helpen bij het vinden van hun passie.

[Vaardigheden] die je bij CMD leert toepassen zijn: analyseren van markten en doelgroepen, signaleren van trends, brainstormtechnieken, visualiseren van ideeen, ontwerpen van interactie, afnemen van gebruikerstests, schrijven van scenario’s, ontwerpen en realiseren van informatiearchitecturen, filosoferen, game-development, digitale audiovisuele productie, mediatheorie, projectmanagement, animatie.

Bij CMD leiden we op tot realistische [starterfuncties] als:
Website ontwikkelaar, multimedia ontwerper, games developer, interaction designer, game programmeur, multimediaprogrammeur, copy writer, communicatiemanager, databasemarketeer, marketingcreatief.

Je maakt vanuit een dergelijke positie kans op doorstromen naar:
Conceptontwikkelaar, informatie-architect, media-architect, adviseur digitale communicatie, adviseur e-marketing, internetadviseur, communicatiestrateeg, e-businessstrateeg, communicatiecreatief, designmanager, mediaconsultant, art director, channelmanager, projectmanager digitale media.

CMD functies vind je voornamelijk in de [creatieve branche] (design-, marketing-, reclame-, internetbureaus) en de [ICT], maar ook in de financiele wereld en zelfs binnen het ambtenarenapparaat. Praktisch alle communicatie gaat tegenwoordig immers via [digitale media].

[Communication and Multimedia Design]
[Neem voorsprong op je toekomst]