09 april 2005

The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths


true artist, originally uploaded by guigui.

"It was a kind of test - like when you say something out loud to see if you believe it. Once written down, I could see that the statement [...] was on the one hand a totally silly idea and yet, on the other hand, I believed it. It's true and not true at the same time. It depends on how you interpret it and how seriously you take yourself. For me it's still a very strong thought."
The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths, Bruce Nauman, 1967

WOW. Ik ben nauwelijks begonnen en ik heb al inspirerende feedback op mijn stukje [Uomo Universale 2.0 ] Natuurlijk ben ik mij bewust van het feit dat veel mensen niet op veranderingen zitten te wachten. Zelf heb ik me altijd afgevraagd, waarom niet? Robert Coppenhagen heeft me die vraag beantwoord. Hij erkent in zijn boek Creatieregie 4 niveaus van creatiedynamiek.

Niveau 1: onbewust
Niveau 2: bewust eigenbelang
Niveau 3: bewust omgeving
Niveau 4: bewust zijn van het geheel.
In [Denken als Da Vinci] wordt dit laatste niveau getypeerd als CONNESSIONE, -systeemdenken- maar daarover later meer.

De ervaring die Anonymous heeft is met mensen die volgens Coppenhagen voornamelijk op niveau 2 acteren. Vragen als: hoe goed is hij, gaat deze collega ervoor zorgen dat ik zonder werk kom te zitten? gaat hij de nieuwe manager worden? komen allemaal vanuit een verstandelijke benadering die door angsten gedomineerd wordt. Wanneer je echter de indentificatie me je analytische geest en het daardoor gecreƫrde onechte zelf, het ego, laat varen [aldus Eckart Tolle in de kracht van het NU] kom je op niveau 3 of zelfs 4.
Op niveau 3 zouden andere vragen spelen als: hoe kan nieuw bloed ons helpen op een hoger niveau te komen? Anonymous geeft dan ook duidelijk blijk op zo'n niveau te spelen. Hij (of is het een zij) schuift zijn angsten opzij en wil me zelfs helpen mijn theorie van alles op te stellen.

Beste anonymous-blogger, mijn dank, je zet me immers aan het denken.
Vertel me wat jouw ambitie op niveau 3 en 4 is en ik zal mijn best doen je te helpen.

Lekker.
In dit stukje heb ik relaties gelegd tussen:
De kracht van het NU
Creatieregie
Denken als Leonardo da Vinci.

ps.
Over banen en managers hoef je je geen zorgen te maken.
Deze [artist] heeft andere ambities.