07 april 2005

Beginselen van Creatorium


creatorium01, originally uploaded by guigui.

We staan aan de vooravond - of misschien zijn we al een tijdje ermee bezig, zover ben ik nog niet dat ik dat kan inschatten - van een veranderende maatschappij. De mens [Uomo] is constant op zoek naar verbetering van zichzelf en zijn leefomgeving. Hij heeft zichzelf de onmogelijke taak toegeeigend om groter te groeien dan hij is. [Uomo] is niet tevreden met zijn situatie. Dat is aan de ene kant mooi, want daardoor vind er voortdurend verandering plaats. Aan de andere kant moeten we ons constant kritisch de vraag blijven stellen of verandering wel verbetering betekent.

We kunnen rustig zeggen dat we de tijd van industrialisatie achter ons hebben, de tijd waarin we verbetering voornamelijk buiten onszelf zochten. Industrialisatie zal echter niet meer voor grote verandering, verbetering, van de mens gaan zorgen.

De nieuwe uitdaging ligt in het verbeteren van de mens, van binnenuit. We staan nu dus op een moment in de geschiedenis van de mens waarin we het verbeteren van de mens en zijn leefomgeving gaan bekijken vanuit de mens zelf.

Als docent Multimedia wil ik daar natuurlijk mijn bijdrage leveren, dat is immers een mooi streven. Ik zal dan ook een poging doen mijn onderwijs naar deze ambitie vorm te gaan geven en een bijdrage leveren aan het 'optimaliseren van de multimedia-mens', de nieuwe renaissancemens oftewel [Uomo universale 2.0]

2 Comments:

Blogger GuiGui said...

Een van de vele mensen die mijn visie beamen is Dan Pink. In zijn boek [A Whole New Mind] maakt hij duidelijk waar we naar toe gaan.
"Moving from the Information Age to the Conceptual Age."

15/4/05 09:26  
Blogger GuiGui said...

De 'left-brainers' uit het informatie tijdperk moeten daarvoor plaats maken voor de right-brainers. Heb ik ff geluk!

15/4/05 09:52  

Een reactie posten

<< Home