09 april 2005

De droom van iedere filosoof


boeken, originally uploaded by guigui.

Dit wordt mijn zoektocht naar filosofische reflectie. Ik heb de laatste jaren veel boeken gelezen die rechtstreeks of zijdelings iets met het vakgebied Multimedia van doen hebben. Een aantal van die boeken waren filosofisch van aard, strekking of minstens intensie. Langzaam ben ik gaan inzien dat die losse verhalen met elkaar te verbinden zijn. En dat in die verbintenis een interessant verhaal zit. Je zult dan ook overal verwijzingen tegenkomen naar die boeken, naar die losse verhalen.

Het schijnt dat de droom van iedere filosoof is om 'kleine verhalen te leren verbinden aan een groter verhaal en grote belangen leren vertalen naar kleinere, alledaagse'. Het verwoorden van die droom is een oefening in wijsbegeerte, in het streven naar wijsheid.

Ja, ook ik ga een poging wagen mijn 'theorie van alles' te creeren, bewijzen, beleven.

Als dit mijn streven naar wijsheid is, wanneer heb ik dat doel dan bereikt? Als ik zelf tevreden bent over mijn 'oefening in wijsbegeerte', als ik tevreden ben over het resultaat; het boek? Of, en dat zal waarschijnlijk meer aan de lezer appeleren; wanneer lezers tevreden zijn over mijn boek?

Wie zal het zeggen?
Je mag hieronder in ieder geval je mening geven, wellicht lees je het ooit nog in mijn boek terug.